tirsdag den 4. november 2014

De første dage i Bogota Colombia

Hej allesammen! Nu har jeg så småt vaeret en uge i Bogota og jeg vil gerne fortaelle hvad jeg har lavet indtil videre.

Aftenen jeg landede i Bogota blev jeg samlet op i lufthavnen af Cindy og hendes far Santiago. Derfra koerte vi direkte hjem til deres lejlighed som ligger i den nordvestlige del af Bogota. I lejligheden bor Cindy, Santiago (far) og Consuela (mor). Familiens søn Santi er bosat i Sydney hvor han arbejder som kok. Lejligheden er meget lille, højest 50 kvadratmeter. Jeg sover på en madras i stuen, i min sovepose og med 2 taepper. Familien er rigtig venlig og selvom hverken moren eller faren snakker engelsk formaar vi at forstaa hinanden mere eller mindre og jeg faar ovet lidt spansk. Og hvis ikke ovsaetter Cindy fra engelsk.

Temperaturen her er meget skiftende, om natten er her rigtig koldt og naar solen skinner bager varmen. Det tog lidt tid at vaenne sig til fordi inde temperaturen aldrig er konstant saa oftest er her koldt og vi sidder med taepper. Da byen ligger i 2600m hoejde er luften ogsaa enormt tør saa jeg ser allerede frem til at komme ned i lavere hojder og mere behagelig temperatur.

Den forste dag tog mig og Cindy ind i byen og saa nogen af sevaerdighederne. Her kom vi forbi de traditionelle bygninger og kirker med de flotteste facader, regerings bygningen og Plaza de Simon Bolivar. Vi besoegte Fernando Boteros museum hvis kunst er indbegrebet af mennesker med store krops proportioner. Vi horte gademusikanterne og saa gadekunsternes vej dekoration. En rundtur i souvenir markedet blev det ogsaa til.

Dag 2:
Jeg vaagner tidligt til lyden af byens gadelarm af skoleboern, familien der goer sig klar, og en konstant motor der korer paa gaden. Dagen forloeb stille og roligt, jeg var i Éxito som er et supermarked med Santiago. Efter det moedtes jeg med Cindy hvor vi tog den offentlig bus transport (Transmilenio) til Simon Bolívar park og noed de smukke groenne omgivelser.

Dag 3:
Saa blev det Halloween. Cindy og jeg tog turen til den lokale forlystelses park Mundo Adventura hvor det vrimlede med skoleboern i uniformer og folk i forskelligt udklaednings toej. Her provede vi 2 forlystelser hvor jeg blev sjask vaad i den ene af dem. Efter forlystelses parken gik vi til det lokale indkoebscenter som var fyldt med boernefamilier i udklaedning. Her var der sang konkurrencer for boernene og danse opvisning.

Dag 4:
Vi stod allesammen tidligt op for at bestige Monserrate. En tur opad trapper som ca. tog 2 timer. Med ingen solcreme og bagende sol blev jeg solbraendt i ansigtet. Paa toppen af bjerget med over 3000m hoejde kunne man se ud over hele Bogota som ligger i en kolossal dal omgivet af groenne forhoejninger. Paa toppen saa vi Monserrate kirken som havde gang i en katolsk gudstjeneste overvaeret af hundredevis af mennesker inde i kirken. Efter gudstjenesten red vi alle en kort rundtur paa aeslerne saa nu har jeg ogsaa faaet proevet det.
Ned af gik det hvor jeg blev stoppet af en colombiansk dreng som spurgte mig om jeg snakkede engelsk og hvor jeg var fra. Kort efter var jeg pludslig omgivet af flere born og en voksen mand der fortalte han var engelsk laerer. Han spurgte om jeg ikke ville fortaelle lidt om Danmark til dem og derefter snakke dansk efter som de aldrig havde hoert det foer. Da vi kom hjem var alle traette og faldt hurtigt i soevn.

Dag 5:
Jeg planlagde at besoege Catedral Del Sal som er en kaempe underjordisk Katedral i byen Zipaquirá der ligger 2,5 time uden for Bogota. Her tog jeg transmilenio til Portal Del Norte og der fra en bus til Zipaquirá. I Zipaquirá tog jeg en taxi til den underjordisk mine katedral. Katedralen bestaar af underjordiske gange med salt og mineraler i murens morke vaegge. Lange gange med rum og sten udskaaret i kors samt en kaempe sal med et alter, jesus paa kors og jomfru maria var det et storslaet syn. Selve Zipaquirá er en typisk turist by med spisesteder, cafeer og turistbusser.

Mit indtryk af Bogota:
Bogota er som enhver hovedestads storby  med utrolig mange mennesker, her er gadeboder over det hele saelgere, tiggere i busser der praediker om gud, familie, en trist livshistorie og ber om moneder (penge). Uligheden her er meget synligt og der slidt madras ved siden af den konstant traffikerede vej. Fattige vil ufrivilligt sporge om man ikke har penge at undvaere.

Luften her er daarlig, en blanding af kostant osende biler, mad, skraldeposer og tommeflasker som ligger og flyder paa gaden er med til at goere det hele vaerre.
Det offentlig transport system bestaar af Transmilenio som var et projekt der blev opfort af den tidligere borgmester Enrique Peñalosa.

Foer Transmilenio bestod det offentlig transit system af tusindvis af uafhængige smaa ´Busetas' som stadig korer rundt og samler folk lynhurtigt op fra sted til sted, man skal bare raekke haanden ud, saa stopper bussen. Regnen her er heller ikke for sjov, naar det regner staar det ned i staenger og med byens daarlige kloaksystem er vejen forvandlet til en flod paa ingen tid.

Det laekreste af Bogota er udvalget af eksotiske frugter, frisk presset juice, granat aebler, passions frugt, bananer, meloner, mango, cherimoya, granadilla, guanabana, guava, lulo, mamoncillo pitahaya,tomate de abol, uchuva zapote og mange flere. Billigt er de og kan kobes hvor end man gaar.

Til slut:
Jeg mangler kun at besoege Museo Del Oro og evt. Villa de Leyva. Derefter ser jeg frem til at den 9 timers busrejse videre til Medellín og dermed komme ned i lavere renere luft lag, varmere mere behagelig temperatur og endelig se den smukke natur. Efter at have snakket med nogen andre rejsende i det hostel Cindy abejder i, der har vaeret i Medellin, Cartagena og Santa Marta kan det kun blive bedre her fra.

Det var noget af de mest interessante jeg har oplevet. Jeg vil selvfolgelig forsoge at ligge billeder ind naar der bliver mulighed for det. Hvis du har sporgsmaal eller andet saa skriv endelig en kommentar!